تسنیم 2020

  • خانه 

حلول ماه مبارک رمضان

06 خرداد 1396 توسط عذرا شير محمدي

دعاى امام على(عليه السلام) هنگام رؤيت هلال رمضان

امير المؤمنين (عليه السلام) مى‏فرمايد: آنگاه كه ديدى هلال (ماه رمضان) را فلا تبرح، خشم نگير و عصبانى نشو، و

«قل اللهم انى اسالك خير هذا الشهر، و فتحه و نوره، و نصره،و بركته، و طهوره، و رزقه، و اسئلك خير ما فيه و خير ما بعده، و اعوذ بك من شر ما فيه و ما بعده، اللهم ادخله علينا بالامن و الايمان، و السلامة و الاسلام، و البركة و التقوى، و التوفيق لما تحب و ترضى‏» (2)

و بگو بار پروردگارا خير و خوبى در اين ماه را از تو مى ‏خواهم و همچنين فتح و پيروزى (بر شيطان) و نورانيت، و يارى (بر روزه‏دارى) و بركت و طهارت، و روزى اين ماه را از تو مى ‏طلبم، و از تو خير آنچه در اين ماه هست و بعد از ماه مسئلت مى ‏نمايم، و به تو پناه مى ‏آورم از شر و بدى آنچه در اين ماه مى ‏باشد، و آنچه بعد از آن است، بار پروردگارا اين ماه را با امن و امان و ايمان به تو و سلامت نفس و نعمت اسلام، و بركت و تقوى و توفيق يافتن به آنچه تو دوست مى ‏دارى و راضى م ى‏گردى بر ما وارد گردان (كه همه اوصاف شايسته را در اين ماه داشته باشيم).

 نظر دهید »

حلول ماه مبارک رمضان

06 خرداد 1396 توسط عذرا شير محمدي

دعاى هنگام رويت هلال رمضان

دعاى پيامبر(ص) هنگام رويت هلال رمضان

صدوق عليه الرحمه در كتاب من لا يحضره الفقيه آورده

«و كان رسول الله صلى الله عليه و آله اذا اهل هلال شهر رمضان استقبل القبلة و رفع يديه و قال: «اللهم اهله علينا بالامن و الايمان،و السلامة و الاسلام، و العافية المجللة و الرزق الواسع، و دفع الاسقام، اللهم ارزقنا صيامه و قيامه و تلاوة القرآن فيه، و سلمه لنا، و تسلمه منا و سلمنا فيه‏» (1)

رسول الله(صلى الله عليه و آل) هنگامى كه رويت هلال رمضان مى‏فرمود، رو به قبله مى‏نمود و دستهاى مباركش را بلند مى‏كرد.و مى‏گفت: پروردگارا اين ماه را بر ما نو گردان به امن و امان، و سلامتى و اسلام، و تندرستى شايان تشكر، و روزى فراخ، و بر طرف ساختن دردها و ناملايمات، بار پروردگارا روزى كن ما را روزه و قيام براى عبادت، و تلاوت قرآن در اين ماه، و او را براى ما سالم و تمام گردان، و او را از ما سالم بدار، و ما را در اين ماه سالم و تندرست فرما.

 نظر دهید »

وفات حضرت زینب سلام الله علیها

24 فروردین 1396 توسط عذرا شير محمدي

زینب کبری سلام الله علیها دختر امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها است. بارزترين بعد زندگى حضرت زينب، نقش ویژه او در واقعه کربلا و دوران اسارت پس از این واقعه است. صبر و پایداری آن بانو در واقعه عاشورا علی رغم از دست دادن عزیزترین کسانش موجب شد که به عنوان اسوه صبر جاودان شود. خطبه های کوبنده آن حضرت در بند اسارت در کوفه و شام، باعث پرده برداری از چهره ظالمانه و ننگین حکومت اموی شد.
محتویات [نهفتن]
۱ تولد حضرت زینب علیها السلام
۲ نام و القاب زینب کبری سلام الله علیها
۳ خواب حضرت زینب سلام الله علیهادر کودکی
۴ ازدواج حضرت زینب علیها السلام
۵ ویژگیهای اخلاقی
۶ نقش حضرت زینب در کربلا
۷ وفات
۸ شعری از حضرت زینب در سوگ شهدای کربلا
۹ پانویس
۱۰ منابع
تولد حضرت زینب علیها السلام[ویرایش]
حضرت زينب، دختر امیرالمومنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در سال پنجم‌ هجرى، روز 5 جمادى الاول در مدينه، پس از امام حسين‌ علیه السلام به دنيا آمد.
بر اساس روایات متعدد، نام‌گذاری حضرت زینب (س)، توسط پیامبر اسلام (ص) صورت گرفت. و جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر (ص) رساند.[۱]
زينب را مخفف‌ «زين اب‌» دانسته‌ اند، يعنى زينت پدر.
نام و القاب زینب کبری سلام الله علیها[ویرایش]
القاب فراوانی برای آن حضرت نقل شده است. از القاب‌ اوست: عقيله بنى هاشم، عقيله طالبيين، موثقه، عارفه، عالمه، محدثه، فاضله، كامله، عابده‌ آل على.
خواب حضرت زینب سلام الله علیهادر کودکی[ویرایش]
حضرت زينب (س) خدمت رسول خدا (ص) آمد و گفت: يا جدّاه در خواب ديدم كه باد تندى وزيد دنيا و آنچه در آن است تيره و تار شد و مرا از جايى به جاى ديگر حركت مى‌داد، من از شدّت آن باد به درخت تنومندى تكيه دادم، در اين هنگام آن درخت از جا كنده شد و بر روى زمين افتاد. به يكى از شاخه‌هاى نيرومند آن چسبيدم اما آن شاخه شكسته شد، به سراغ شاخه ديگرى رفتم آن هم شكست به دو شاخه ديگر پناه بردم آن دو نيز شكستند و من از خواب بيدار شدم. رسول خدا (ص) از شنيدن سخنان زينب اندوهگين شد و اشك غم از ديدگانش جارى شد؛ آنگاه فرمود: آن درخت كه از ريشه كنده شد منم جدّ تو؛ و آن شاخه اوّل مادرت فاطمه (س)، شاخه دوم پدرت على (ع) و آن دو شاخه ديگر برادرانت حسن و حسين (ع) هستند! دخترم! اين خواب حكايت از آن دارد كه دنيا از فقدان آنان تيره و تار مى‌شود، و شما دچار مصائب و دشواريهاى فراوانى خواهيد شد. [۲]
ازدواج حضرت زینب علیها السلام[ویرایش]
حضرت زينب (س) با عبداللَّه جعفر (پسر عموى خود) ازدواج كرد. برخى از مورخين تاريخ اين ازدواج را سال هفدهم هجرى مى‏ دانند.[۳] ثمره اين ازدواج چهار و يا پنج فرزند مى ‏باشد که دو تن از آنان به نامهای محمد و عون، در كربلا به شهادت رسيدند.[۴]
ویژگیهای اخلاقی[ویرایش]
اين بانوى بزرگ، داراى قوت قلب، فصاحت زبان، شجاعت، زهد و ورع، عفاف و شهامت فوق العاده بود.[۵]
امام حسين‌ علیه السلام هنگام ديدار، به احترامش از جا برمى ‌خاست. زينب كبرى، از جدش‌ رسول خدا صلی الله علیه و آله و پدرش اميرالمؤمنين و مادرش فاطمه زهرا سلام الله علیها حديث روايت كرده است.[۶]
علامه سید محسن امین درباره حضرت زینب سلام الله علیها می فرمایند: زینب کبری سلام الله علیها از زنان بافضیلت است و فضایلش مشهورتر از آن است که بیان شود. خرد، استواری و بلاغتش نیازمند گفتن نیست؛ چرا که همه اینها از خطبه ای که در کوفه و شام ایراد فرموده بود، به خوبی معلوم است. آن گونه که گویا از زبان پدرش علی علیه السلام سخن می گوید. البته از زینب سلام الله علیها عجیب نیست؛ زیرا او از شاخه های درخت نبوت و از خاندان هاشمی بود. جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله پدرش علی مرتضی علیه السلام و مادرش زهرای بتول سلام الله علیها و برادرانش حسن علیه السلام و حسین علیه السلام است.
نقش حضرت زینب در کربلا[ویرایش]
وقتى امام حسين‌ علیه السلام پس از امتناع از بيعت با يزيد، از مدينه به قصد مكه خارج شد، زينب نيز با دو تن از فرزندانش به نامهاى محمد و عون، همراه برادر گشت. در طول نهضت عاشورا، نقش فداكاريهاى‌ عظيم زينب، بسيار بود. او در واقعه عاشورا مصیبت از دست دادن عزیزترین کسانش یعنی برادران، فرزندان و فرزندان برادر را متحمل شد.اما او همه این مصیبت ها را تحمل نمود و در پاسخ سوال طعن آمیز ابن زیاد که پرسید: كار خدا را با برادر و اهل بيت خود چگونه يافتي؟ فرمود: “و ما رأيتُ الاّ جميلاً…؛ من جز خير و زيبايى چيزى نديدم‏ … [۷]

روایت است که او با دست خود لباس جنگ بر تن دو فرزندش پوشانید و هر دو را در رکاب مولایش حسین علیه السلام به شهادتگاه فرستاد. همچنین پس از شهادت فرزندان به سوگ آنان ننشست؛ چرا که این دو قربانی را برای آن مرد بزرگ بسیار کوچک می دید و نگران آن بود که با اشک او در دل مولایش حسین علیه السلام شرم یا اندوهی راه یابد.
زينب سلام الله علیها مراقبت كننده از امام ‌زين العابدين‌ علیه السلام و سرپرست كاروان اسيران اهل بيت بود و پس از عاشورا و در سفر اسارت در كوفه و دمشق، خطابه ‌هاى آتشينى ايراد كرد و رمز بقاى حماسه كربلا و بيدارى مردم گشت. پس از بازگشت به مدينه نيز در مجالس ذكرى كه براى شهداى كربلا داشت، به سخنورى و افشاگرى مى ‌پرداخت.
وفات[ویرایش]
در سال 63 و به نقلى 65 هجرى درگذشت. قبرش در زينبيه (در سوريه كنونى) است. برخى نيز معتقدند مدفن او در مصر است. در كتاب‌ «خيرات الحسان‌» آمده است: در مدينه قحطى پيش آمد. زينب همراه شوهرش عبدالله بن جعفر به شام كوچ كردند و قطعه‌ زمينى داشتند. زينب در همان جا در سال 65 هجرى درگذشت و در همان مكان دفن شد.[۸]
بارزترين بعد زندگى حضرت زينب، همان پاسدارى از فرهنگ عاشورا بود كه با خطابه‌هايش، پيام خون حسين علیه السلام را به جهانيان رساند. در اين زمينه، نوشته‌ها و سروده‌هاى بسيارى است، از جمله اين شعر:
سر نى در نينوا مى ‌ماند اگر زينب نبود كربلا در كربلا مى‌ ماند اگر زينب نبود

چهره سرخ حقيقت بعد از آن طوفان رنگ پشت ابرى از ريا مى ‌ماند اگر زينب نبود

چشمه فرياد مظلوميت لب تشنگان در كوير تفته جا مى‌ماند اگر زينب نبود

زخمه زخمى ‌ترين فرياد، در چنگ سكوت از طراز نغمه وامى ‌ماند اگر زينب نبود

در طلوع داغ اصغر، استخوان اشگ سرخ در گلوى چشم ها مى ‌ماند اگر زينب نبود

ذوالجناح دادخواهى، بى‌ سوار و بى ‌لگام در بيابانها رها مى ‌ماند اگر زينب نبود

در عبور از بستر تاريخ، سيل انقلاب پشت كوه فتنه‌ ها مى ماند اگر زينب نبود
[۹]
شعری از حضرت زینب در سوگ شهدای کربلا[ویرایش]
از آن حضرت در سوگ حسين‌ علیه السلام شعر زیر نقل شده است:
علـى الطف الـسلام وساكنيه * وروح الله فـي تــلك القباب
نفوس قدست في الارض قدسا *وقد خلقت من النطف الـعذاب
مضاجع فتية عـبدوا فنـاموا * هجودا في الفـدافد والـروابي
علتهـم في مضاجعهـم كعاب * باردان منعــمــة رطـاب
وصيرت القبـور لهم قصورا * مناخا ذات افنـية رحــاب [۱۰]
سلام بر كربلا و آنها که در آن آرمیده اند، كه روح خدا در آن قبه‌ هاست.
جانهایی كه در زمين‌ قدسی شدند و تعالی یافتند و آن جانها از نطفه هایی پاک خلق شده بودند.
آرامگاه جوانمردانى كه خدا را پرستيدند و در آن دشتها و هامونها خفتند.
قبور آنان را نی هایی که چوب هایشان تازه و نمناک است، پوشانده است
قبرهایشان برایشان به کاخ بدل شد، منزلگاهی با صحنها وحیاطهای وسیع وفراخ
پانویس[ویرایش]
پرش به بالا ↑ باقر شریف القرشی، السیده زینب، ص ۳۹؛ حسن الهی، زینب کبری عقیله بنی هاشم، ص ۲۹؛ سیدکاظم ارفع، حضرت زینب (س) سیره عملی اهل بیت، ص۷.
پرش به بالا ↑ زینب الکبری، جعفر قندی، ص19، نقل از اسیران و جانبازان کربلا، محمد مظفری؛ سعید جمشیدی، فراز اندیشه، 1383، ص90.
پرش به بالا ↑ زینب کبری عقیله بنی هاشم ،حسن الهی،ص76.
پرش به بالا ↑ اسیران و جانبازان کربلا، محمد مظفری؛ سعید جمشیدی، فراز اندیشه، 1383، ص91.
پرش به بالا ↑ درباره مقامات معنوى زينب و ويژگي هايش، ر.ك: «الخصائص الزينبيه‌» از سيد نورالدين جزايرى.
پرش به بالا ↑ الحسين فى طريقه الى الشهاده، ص65.
پرش به بالا ↑ غم نامه كربلا(ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف)،ابن طاووس، على بن موسى، ترجمه محمد محمدى اشتهاردى، ص 181
پرش به بالا ↑ درباره زندگينامه حضرت زينب، از جمله ر.ك: «بطلة كربلا» عايشه بنت الشاطى كه با نام‌ «زينب، بانوى قهرمان‌كربلا» به قلم حبيب الله چايچيان و مهدى آيت الله زاده ترجمه شده است.
پرش به بالا ↑ قادر طهماسبى (فريد).
پرش به بالا ↑ ادب الطف و شعراء الحسین علیه السلام
منابع[ویرایش]
جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف.
منیره زارعان و محمد طالبیان، شهادت حضرت زینب سلام الله علیها، مجله گلبرگ، شهریور 1380، شماره 19، صفحه 106، در دسترس در پایگاه اطلاع رسانی حوزه،

 نظر دهید »

اعتکاف

22 فروردین 1396 توسط عذرا شير محمدي

اهمیت اعتکاف:

اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى و خدمت‏ به امت اسلامى است. اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى ‏گیرد. اعتکاف، گریز از لذت گرایى و مهار حس خود محورى و برترى جوئى و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از دیگر برکات‏ اعتکاف است. اسلام، فکر جدایى از زندگى دنیا و گوشه نشینى و کناره گیرى از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرد، اما اعتکاف را بعنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و خداى خویش قرار داد، تا کسانى که از هیاهو و جنجال هاى زندگى مادى خسته مى ‏شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند .اعتکاف شرایطی را فراهم می کند تا انسانها با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر، به زندگى خود ادامه داده ، خود را براى صحنه‏ هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازند ، همیشه با یاد خدا تلاش کنند ، خود را در محضر پروردگار ببینند ، از نافرمانى او بپرهیزند و به سوى سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.
اعتکاف در ادیان دیگر:

کسی به درستی نمی داند که این عبادت، از چه زمانی آغاز و کیفیت اجزا و شرایط آن در بدو شکل گیری چه چیزهایی بوده است.
با توجه به آیه 125 سوره بقره، می توان نتیجه گرفت که اعتکاف عملی بوده که در شریعت ابراهیم از مناسک و عبادات الهی محسوب می شده. و پیروان ایشان به این عمل مبادرت می ورزیدند و لذا ابراهیم و اسماعیل (ع) از طرف خداوند موظف شده بودند تا محیط لازم را برای برپایی این مراسم مهیا سازند. واگذاری این مسؤولیت خطیر به آنها، گواه بزرگی بر اهمیت عباداتی چون حج، اعتکاف و نماز در پیشگاه خداوند است.
حضرت موسی (ع) با آن که مسؤولیت سنگین رهبری و هدایت امت را به دوش داشت، برای مدت زمانی آنان را ترک و برای خلوت با محبوب خویش به خلوتگاه کوه طور شتافت. او در پاسخ به پرسش خداوند که فرمود: چرا قوم خود را رها کردی و با عجله به سوی ما شتافتی؟ عرض کرد: پروردگارا! به سوی تو آمدم تا از من راضی شوی (طه :83و84).
بیت المقدس از مکانهایی بود که همواره عده زیادی از انسانها، برای اعتکاف در آن گرد می آمدند و به راز و نیاز با پروردگار خویش مشغول می شدند. بزرگ این گروه، حضرت زکریا (ع) بود و از جمله کسانی که در امر اعتکاف سرپرستی می نمود حضرت مریم (ع) است. قرآن در این باره می فرماید: “وَ کَفّلَها زَکَریا کُلَّما دَخَلَ عَلَیها زَکَریا المِحرابَ وَجَدَ عِندَها رِزقاً؛ کفالت او (مریم) را زکریا بر عهده گرفت و هر زمان که به محل عبادت او می رفت برای او غذایی مهیا می دید (عمران:37).”
از قرآن مجید (مریم:16و 17) استفاده می شود که حضرت مریم (ع) آنگاه که به افتخار ملاقات با فرشته الهی نایل آمد از مردم بریده بود و در خلوت به سر می برد.
علامه طباطبائی می فرماید: گویا مقصود از دوری مریم از مردم، بریدن از آنان و روی آوردن به اعتکاف برای عبادت بوده است.
طبق روایات اهل سنت، در دوران جاهلیت هم عملی به عنوان اعتکاف در میان مردم رایج بوده است و مردم توسط این عمل به خدای خود تقرب می جسته اند.
اجداد پیامبر اسلام (ص) از پیروان دین حنیف به شمار می روند. اعتکاف در غارها و بیابانها و کوهها، به عده ای از این حنفاء نسبت داده شده است. آنان در جاهای خلوتی که از مردم دور بود به اعتکاف پرداخته و خود را در آن محبوس می کردند و جز برای نیازهای شدید و ضروری، از آن خارج نمی شدند و در آن اماکن به عبادت و تأمل و تفکر در هستی پرداخته و در جستجوی راستی و حقیقت بودند. آنها در آن اماکن خاموش و آرام مثل غار حراء، به عبادت مشغول می شدند.
پیامبر (ص) نیز مانند خود بر دین حنیف یعنی دین حضرت ابراهیم (ع) بود و عبادات متداول آن دین و از جمله اعتکاف را برپا می داشت.
قبل از بعثت حضرت محمد (ص) نیز غار حراء محل عبادت و راز و نیاز بود، حضرت رسول اکرم (ص) نیز به اعتکاف در آن مکان مشغول می شدند و در اندیشه سرنوشت بشریت فرو می رفتند.

ارکان اعتکاف:

ارکان عبادت یعنی اجزایی که اگر عمداً یا سهوا ترک شوند، آن عبادت باطل می شود. اعتکاف نیز ارکانی دارد که عبارت اند از 1) نیت؛ 2) توقف در مسجد جامع شهر یا مساجد چهار گانه معروف؛ 3 کمتر از سه روز نبودن اعتکاف؛ 4) روزه دار بودن معتکف در ایام اعتک
زمان اعتکاف:

اعتکاف در هر زمانی که انسان بتواند حداقل سه روز در مسجد بماند صحیح است، و بهترین زمان برای آن، ماه مبارک رمضان و مخصوصا در دهه آخر آن ماه می باشد.
نیت اعتکاف:

اعتکاف،همانند سایر عبادات،باید با نیت و قصد قربت‏باشد و هر گونه ریا و خود نمایی و قصد غیر الهی آن را باطل می‏کند. در نیت اعتکاف،قصد وجه شرط نیست،یعنی لازم نیست قصد کند که اعتکاف واجب است‏یا مستحب. زمان نیت اعتکاف، وقت شروع اعتکاف است که شروع طلوع فجر می باشد و با استمرار نیت اول شب هم مانعی ندارد.اعتکاف را می توان به سه صورت به جای آورد. 1) برای خود ؛ 2) به نیابت از مردگان 3) به نیابت از زندگان
اگر اعتکاف را به نیابت از کسی که، از دنیا رفته به جای آورد، در این صورت اعتکاف را تنها به نیابت از یک نفر می توان انجام داد ولی اگر مقصود اهدای ثواب باشد می توان ثواب اعتکاف را به چند نفر، زنده یا مرده، هدیه کرد.
در مورد نیابت از شخص زنده، در میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از فقها در درستی چنین اعتکافی، تردید کرده اند. در این صورت، هرگاه نایب، اعتکاف را به قصد رجا، یعنی امید به مطلوب بودن عمل نزد خدا، نه به عنوان عبادتی حتمی انجام دهد، مانعی ندارد.
شرایط اعتکاف:

در صحت اعتکاف علاوه بر شرایط عامه تکلیف( ایمان، عقل و قدرت)، اموری شرط است:الف) قصد قربت ب) روزه: ج) سه روز روزه دار بودند. د) وقوف در چهار مسجد: مسجد الحرام، مسجد النبی«ص»، مسجد جامع کوفه و مسجد بصره. ولی به قصد رجاء ( به امید پاداش) می توان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد. ه)اجازه شوهر و اجازه پدر و مادر و) پیوستگی اعتکاف
محرمات اعتکاف:

1- پرداختن به امور جنسی به معنای وسیع آن: که شامل هر نوع بهره برداری شهوانی می باشد .

2- بوییدن عطر و هر نوع بوی خوش و گیاهان معطر به قصد لذت بردن

3- مجادله و مناقشه: حرمت جدال مربوط به اموری است که معتکف بخواهد فضل و برتری خود را به دیگران نشان دهد.

4- محرمات روزه: در حال روزه یعنی از طلوع تا غروب خورشید، که معتکف روزه می گیرد، باید از محرمات روزه نیز اجتناب نماید. بعضی از فقها محرمات احرام را بر معتکف مستحب دانسته اند.

5- خرید و فروش

اعمال اعتکاف:

اعمال شب سیزدهم: اعمالی را باید در این شب انجام داد؛ از جمه آن ده رکعت نماز است که اگر به درستی به جا آورده شود، دارای ثواب و پاداش بزرگی است. در روایتی از پیامبر (ص) می خوانیم: « کسی که در شب سیزدهم ماه رجب ده رکعت نماز بخواند؛ بدین گونه که در رکعت اول حمد یک مرتبه و سوره عادیات هم یک مرتبه و در رکعت دوم حمد یک مرتبه سوره تکاثر نیز یک مرتبه بخواند و بقیه رکعت ها را هم به همین نحو تمام کند، خداوند متعال گناهان او را می آمرزد و اگر عاق والدین هم باشد خداوند سبحان از او راضی می شود، و همچنین در قبر نکیر و منکر به او نزدیک نمی شوند و او را نمی ترسانند و بر پل صراط هم چون برق خاطف (سریع) عبور می کند و نامه اعمالش را به دست راستش می دهند و میزان اعمالش سنگینی می کند و در بهشت فردوس هزار شهر به او اعطا می شود.»روز سیزدهم هم روزه اش ثواب فراوان دارد و برای کسی که بخواهد عمل ام داود را به جای آورد، باید این روز و دو روز بعدش را روزه بگیرد.

منبع: تبیان خراسان جنوبی

Copyright © 2003-2016 - AVINY.COM - All Rights Reserved

 نظر دهید »

ولادت امیر المؤمنین علی علیه السلام

22 فروردین 1396 توسط عذرا شير محمدي

علی حبه جنه،قسیم النار و الجنة،وصی مصطفی حقا امام الانس والجن 

میلاد قطب عالم امکان، امیرمؤمنان،حضرت علی علیه السلام مبارک باد.

بزرگداشت روز پدر مصادف با میلاد حضرت علی علیه السلام بر تمامی پدران زحمتکش سرزمینم مبارک باد.

 نظر دهید »

روز پدر

22 فروردین 1396 توسط عذرا شير محمدي

تولد امام علی علیه السلام در کعبه

راوي حديث شخصي است به نام يزيد ابن قعنب كه تمام علماي علم رجال او را فردي كذاب دانسته و معتقدند او مشرك بود و مشرك هم از دنيا رفته! علامه مجلسي از اين شخص روايتي در كتاب بحار نقل نموده به اين مضمون: «او مي گويد روزي در كنار خانه كعبه نشسته بودم كه ديدم فاطمه بنت اسد آمد در كنار كعبه ناگهان ديوار كعبه شكافته شد و او داخل گرديد و سپس ديوار بهم پيوسته شد! من آنجا ماندم تا سه روز و بعد از سه روز ديدم بار ديگر ديوار شكافته شد و فاطمه بنت اسد در حالي كه نوزادي در بغل داشت بيرون آمد! خبر به ابوطالب و محمد(ص) و ديگران دادند و آنها آمدند طفل را كه به آغوش محمد(ص) دادند ناگهان طفل زبان گشود و به او گفت اي محمد بخوانم براي تو تورات! محمد گفت بخوان و طفل شروع به خواندن تورات نمود! آن گاه طفل گفت بخوانم برايت انجيل را! محمد(ص) گفت بخوان علي جان! و او خواند انجيل را! و سپس گفت اي محمد بخوانم قرآني را كه هنوز بر تو نازل نشده! گفت بخوان علي جان! و علي سه روزه شروع به خواندن قرآن كرد!… » اول اينكه خواندن تورات و انجيل روزها طول مي كشيده و سه روز هم كه معطل بوده چگونه راوي در اين مدت تمام وقت آنجا مانده؟ دوم اينكه اين چنين اتفاقي افتاده و طرف به كسي نگفته و منتظر مي مونه كه آخرش چي مي شه؟ شخصا اگر من بود مي رفتم و به همه خبر مي دادم تا ببينيم مادر مولا چه مي كرده اون جا! سوم اينكه چرا مردم عرب اين حادثه بزرگ را هيچگاه به ياد نداشتند و در هيچ كجا شنيده نشده كه پيامبر(ص) و يا علي(ع) از چنين واقعه اي نام ببرند؟ جالب اينجاست كه مجلسي در جاي ديگري از قول ابوطالب پدر علي(ع) روايت نموده كه او فرموده پسرم علي در خانه خودم به دنيا آمده! حال ما حرف پدر علي را قبول كنيم يا يزيد ابن قعنب را؟! در كل آيا اين حديث واقعيت داره.

موضوع تولد امیر المومنین(ع) در خانه کعبه از مسلّمات تاریخی و مورد تایید شیعه و اهل سنت است و از این نظر جای بحث و کلام ندارد. این مطلب در منابع مختلف شیعه و سنی و با سند های مختلف ذکر شده است و ضعیف بودن برخی راویان در برخی روایات، ضرری به این واقعیت نمی رساند. بر خلاف فرمایش شما این حادثه و جزئیات آن به علت عجیب بودن و بی نظیر بودنش از همان زمان مورد توجه و گفتگو بوده و در هنگام وقوع شاهدان و ناظران فراوانی داشته است و این دلیل بر منزلت خاص امیر المومنین و مادر گرامی اش در نزد خداوند است و اگر روایتی بر خلاف این واقعیت مطلبی بگوید در مقابل تعداد زیادی از روایات که بیانگر این حادثه مسلّم تاریخی است قابل اعتنا و توجه نمی باشد. حادثه در نوع خود به حدی شگفت آور بوده که سه روز انتظار کشیدن برای خروج مادر امیر مومنان از کعبه معظمه و روشن شدن وضعیت مادر بارداری که مهمان خاص پروردگار است امری عادی می نماید و حتی اگر مدت اقامت فاطمه بنت اسد در خانه خدا بیش از این هم به طول می کشید باز مردم در انتظار می ماندند. اما قرائت تورات و انجیل و قرآن که در روایت مورد پرسش مطرح شده مراد خواندن تمام این کتاب های آسمانی نیست تا نیاز به زمانی طولانی داشته باشد و علاوه بر این ظهور عجائب و کرامات و امور خارق العاده از امامان معصوم(ع) از همان اوان کودکی امری معمولی است و در تاریخ زندگی همه اولیای الهی این مطلب بیان شده است.

ولادت على عليه السلام در كعبه به اعتراف علماى اسلام
علما و دانشمندان بزرگ شيعه و اهل سنت در اين كه ولادت على عليه السلام در خانه كعبه واقع شده است،اتفاق نظر دارند،حتى مرحوم‏«اردو بادى‏»در اين موضوع كتاب قطورى نگاشته است. (1) در اين قسمت‏به نظر برخى از علماى شيعه و اهل سنت اشاره مى‏كنيم:
نظر برخى از علماى اهل سنت
1-حاكم نيشابورى:
«اخبار در مورد اين كه فاطمه بنت اسد«على بن ابى طالب‏»را در خانه كعبه به دنيا آورد،در حد تواتر است.» (2) -حافظ گنجى شافعى:
«امير المؤمنين على عليه السلام در مكه و در داخل بيت الله الحرام در شب جمعه سيزدهم رجب سال سى‏ام عام الفيل،متولد شد،و جز او مولودى در بيت الله الحرام تولد نيافته است،نه پيش از او و نه پس از او.اين امتياز نشانه بزرگى مقام و موقعيت او بود كه شامل حال او گشت.» (3)
3-ابن صباغ مالكى:
«على بن ابى طالب عليه السلام در شب جمعه سيزدهم رجب سال سى‏ام عام الفيل -23 سال قبل از هجرت-در مكه مشرفه در بيت الله الحرام متولد گشت.اين فضيلت را خداوند به جهت جلال و بزرگى و كرامت على عليه السلام به او اختصاص داده است…» (4)
4-احمد بن عبد الرحيم دهلوى در«ازالة الخفاء»نظير عبارت فوق را نقل كرده است. (5)
5-علامه ابن جوزى حنفى مى‏گويد،در حديث آمده است:
«فاطمه بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود كه درد زايمان او را فرا گرفت.در همين حال درب كعبه باز شد و فاطمه داخل كعبه گشت و در آن جا،على عليه السلام را به دنيا آورد.» (6)
6-ابن مغازلى شافعى از زبيده دختر عجلان نقل مى‏كند:
«وقتى فاطمه بنت اسد درد زايمانش شديد شد،ابو طالب بسيار ناراحت گشت.در همين حال حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم سر رسيد و از او پرسيد:عمو جان چراناراحتى؟گفت:فاطمه در ناراحتى زايمان بسر مى‏برد.حضرت به نزد فاطمه رفت.آن گاه دست ابو طالب را گرفت و فاطمه هم به دنبال آنها،به سوى خانه خدا راه افتادند.حضرت،فاطمه را داخل كعبه برد و به او فرمود:اجلسي على اسم الله،به نام خدا بنشين،سپس او را درد شديدى فرا گرفت و كودك زيبا و پاكيزه‏اى به دنيا آورد كه مثل زيبايى او را نديده بودم و ابو طالب اسم او را على گذاشت و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم قنداقه على را گرفت و به منزل فاطمه برد.» (7)
7-علامه سكتوارى بسنوى:
«اول كسى كه در كودكى در اسلام ميان اصحاب به نام‏«حيدره‏»-يعنى شير-نامگذارى شد،سيد و مولاى ما«على بن ابى طالب‏»است،زيرا موقعى كه على عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمد،پدرش ابو طالب در سفر بود.مادرش فاطمه با تفال به خير،او را همنام پدرش كه‏«اسد»بود،نام گذاشت.» (8)
8-علامه محمد مبين انصارى حنفى:
«ولادت على عليه السلام در مكه در داخل بيت الله الحرام بوده است و هيچ كس غير از«على‏»در چنين مكان مقدسى به دنيا نيامده است.» (9)
9-صفى الدين حضرمى شافعى،مى‏نويسد:
«ولادت على عليه السلام در كعبه مشرفه بوده است.او نخستين و آخرين كسى است كه در اين مكان مقدس به دنيا آمده است.» (10)
10-عباس محمود عقاد مصرى:
«على عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمد و خداوند به او عنايتى فرمود كه هرگز بر بتهاسجده نكرد….» (11)
11-آلوسى:«اين ماجرا بسيار بجا و شايسته بود كه خداى متعال اراده كرد تا پيشواى امامان در جايى به دنيا آيد كه قبله مؤمنان است.منزه است پروردگارى كه هر چه را در جاى خود مى‏نهد،و او بهترين حاكمان است.»
در ادامه مى‏نويسد:
«چنان كه برخى گفته‏اند،گويا على عليه السلام نيز خواست‏به خانه كعبه كه تولدش در آن افتخارى براى او بود،خدمتى كند.به همين جهت‏بود كه بتهاى خانه كعبه را از فراز به زير افكند،زيرا در پاره‏اى از روايات آمده كه خانه خدا،به درگاه خداوند شكايت كرد و گفت:پروردگارا تا چه وقت در اطراف من،اين بتها را پرستش مى‏كنند؟و خداى تعالى به او وعده داد كه آن مكان مقدس را از بتها پاك خواهد كرد…. » (12)
علامه امينى قدس سره در الغدير بيش از بيست نفر از علماى اهل سنت و كتابهاى آنان را نام مى‏برد كه به صراحت نوشته‏اند على بن ابى‏طالب عليه السلام در داخل كعبه مكرمه به دنيا آمده است. (13)
خانه و زادگاه تو،بيت‏خداست‏يا على چهره دلگشاى تو قبله نماست‏يا على زمزمه ولادتت،سوره مؤمنون بود روز نخست‏بر لبت ذكر خداست‏يا على
نظر علماى شيعه
علماى شيعه به اتفاق آرا معتقدند امير مؤمنان على عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمده و اين فضيلت،فقط منحصر به اوست و كسى جز او اين افتخار نصيبش نخواهد شد.براى‏نمونه،كلام برخى از دانشمندان بزرگ شيعه را به اختصار مى‏آوريم:
1-سيد رضى،گرد آورنده نهج البلاغه، (متوفى 406) :
«ولادت على عليه السلام در مكه و در خانه خدا در سيزده رجب سى سال بعد از عام الفيل بود…و من كسى را كه مانند على بن ابى طالب عليه السلام در خانه خدا به دنيا آمده باشد نمى‏شناسم.» (14)
2-شيخ مفيد (متوفى 413) :
«على عليه السلام در روز جمعه سيزده رجب سى سال بعد از عام الفيل در مكه در داخل بيت الله الحرام به دنيا آمد.نه كسى بعد از او و نه كسى قبل از او به اين مقام مفتخر نشده است.» (15)
3-علامه جليل سيد مرتضى (متوفى 436) :
«على در خانه خدا به دنيا آمد و هيچ كس در اين فضيلت‏شريك و نظير او نيست.» (16)
4-مفسر كبير مرحوم قطب الدين راوندى (متوفى 573) :
«محل ولادت على صلى الله عليه و آله و سلم،خانه خدا و بيت الله الحرام بود و هيچ كس جز او در اين مكان تولد نيافته است.» (17)
5-علامه حلى (متوفى 726) :
«هيچ كس در كعبه مكرمه،جز اين على بن ابى طالب عليه السلام متولد نشده است،نه قبل از او و نه بعد از او.» (18)
6-مفسر بزرگ امين الاسلام مرحوم طبرسى (متوفى 548) صاحب تفسيرمجمع البيان:
«هرگز كسى غير از على عليه السلام در خانه خدا به دنيا نيامده است،نه پيش از او و نه پس از او.» (19)
7-ابن شهر آشوب (متوفى 588) :
«فرزند پاكيزه (على عليه السلام) از نسل پاكيزه در محل پاكيزه‏اى به دنيا آمد.چنين كرامتى براى چه كسى يافت مى‏شود؟زيرا شريفترين بقعه‏ها حرم و مكه است و شريفترين محل حرم،مسجد است،و شريفترين محل مسجد،كعبه مكرمه است،و مولودى جز على عليه السلام در اين مكان مقدس يعنى كعبه به دنيا نيامده است،پس على عليه السلام در بهترين مكانى كه ممكن بوده متولد شده است.» (20)
8-محقق اربلى (متوفى 692) :
«على عليه السلام در مكه مكرمه در داخل خانه خدا در سيزدهم رجب سى سال بعد از عام الفيل به دنيا آمد.هيچ كس قبل از او و بعد از او به اين فضيلت‏بزرگ مفتخر نشد،و اين فضيلت و شرفى است كه خداى سبحان به خاطر جلال و كرامت آن حضرت اختصاص به او داده است.» (21)
9-علامه مجلسى (متوفى 1110) :
«على عليه السلام در مكه مكرمه در خانه خدا در ماه رجب،سى سال بعد از عام الفيل،به دنيا آمد.» (22)
10-مورخ شهير محمد بن خاوند:
«ولادت على عليه السلام در داخل كعبه بود.هيچ كس اين سعادت نصيبش نشد،جز على بن ابى طالب عليه السلام. تولد على عليه السلام در كعبه،از نظر تاريخ و روايت قطعى‏است و هيچ ترديد و شبهه‏اى در آن راه ندارند.» (23)
بيش از پنجاه نفر از بزرگان شيعه در آثار خود به تولد على عليه السلام در كعبه اشاره دارند.براى آگاهى بيشتر در اين زمينه به كتاب ارزشمند«الغدير»مراجعه نماييد. (24)
پى‏نوشتها:
1-الغدير،ج 6،ص 27.
2-مستدرك حاكم نيشابورى،ج 3،ص 550، (در شرح حال حكيم بن حزام).
3-كفاية الطالب،ص 407.
4-الفصول المهمه،ص 30.
5-الغدير،ج 6،ص 22.
6-تذكرة الخواص،ص 20.
7-مناقب ابن مغازلى،ص 6،ح 3،الفصول المهمة،ص 30.
8-محاضرة الاوائل،ص 79 به نقل از:الاحقاق،ج 7،ص 490.
9-وسيلة النجاة،محمد مبين حنفى،ص 60، (چاپ گلشن فيض لكهنو).
10-وسيلة المآل،حضرمى شافعى،ص 282.
11-عبقرية الامام على،ص 23.
12-ر.ك:الغدير،ج 6،ص 22.
13-علاقمندان مى‏توانند براى اطلاع بيشتر به كتاب الغدير،ج 6،ص 21-23،مراجعه نمايند.
14-خصائص الائمه،ص 39.
15-ارشاد مفيد،ج 1،ص 5.
16-ر.ك:الغدير،ج 6،ص 24.
17-خرائج و جرائح راوندى،ج 2،ص 888.
18-ر.ك:الغدير،ج 6،ص 24.
19-ر.ك:الغدير،ج 6،ص 26.
20-مناقب ابن شهرآشوب،ج 2،ص 175.
21-كشف الغمه،باب المناقب،ج 1،ص 81.
22-مرآة العقول،ج 5،ص 275.
23-روضة الصفا،فى آداب زيارت المصطفى،الجزء الثاني.
24-الغدير،ج 6،ص 24-27.
مظهر ولايت ص 22
سيد اصغر ناظم زاده قمى
«ولادت امام علي ـ عليه‎ السلام ـ در كتب اهل سنت»
1. حافظ ابو عبدالله محمد بن عبدالله، معروف به حاكم نيشابوري، كه همه بزرگان اهل سنت او را مورد اعتماد و استناد دانسته اند در كتاب بسيار معروفش، «مستدرك صحيحين» مي گويد: روايات متواتر است كه فاطمه بنت اسد، اميرمؤمنان علي بن ابي طالب ـ كرّم الله ـ وجهه، را در خانه كعبه به دنيا آورده است.
2. شاه ولي الله احمد بن عبدالرحيم دهلوي، محدث متعصب اهل سنت، در كتاب «ازاله الخفا» مي نويسد: «بي گمان روايات متواتر است در اين كه فاطمه بنت اسد، اميرالمومنين علي بن ابي طالب را در درون كعبه به دنيا آورد، بدون ترديد او در روز جمعه سيزدهم رجب، سي سال بعد از عام الفيل، در خانه كعبه به دنيا آمده است، و هرگز پيش از او يا بعد از او كسي در خانه‌كعبه زاده نشده است.»
3. شهاب الدين ابوالثنا، سيد محمود آلوسي، صاحب تفسير آلوسي، در شرح بر قصيده عينيه عبدالباقي افندي عمري مي نويسد: ولادت اميرمؤمنان كرم الله وجهه در درون كعبه، در سراسر دنيا مشهور است و در كتابهاي هر دو فرقه شيعه و سني روايت شده است، و هرگز در مورد غير ايشان چنين فضيلتي ثابت نشده است.
4. نورالدين علي بن محمد بن صباغ مكي، از دانشمندان معروف اهل سنت، مشهور به ابن صباغ مالكي در كتاب «الفصول المهمّه» با سلسله سند از ابن مغازلي، از امام سجاد ـ عليه‎ السلام ـ مبني بر ولادت امام علي ـ عليه‎ السلام ـ در درون خانه كعبه نقل كرده است كه: پيش از او كسي در بيت الله الحرام متولد نشد، و اين برتري ويژه اوست از سوي خداوند براي ابراز كرامت و شرافت و شكوهمندي او»
منابعي از اهل سنت كه به طور صريح به شكافته شدن ديوار كعبه اشاره كرده اند:
1. محمد شريف خان شيرواني در كتاب «چوتهي كتاب» به ولادت امام علي ـ عليه‎ السلام ـ در درون كعبه و شكافته شدن ديوار كعبه و شنيده شدن صداي هاتف غيبي تصريح كرده است.
2. مولوي حافظ حكيم ظهير احمد سهسواني در كتاب «ظهير البشر» در احوال و فضائل ائمه مي نويسد:
«چون خداوند اراده نمود كه شرفي بر شرفهاي كعبه بيفزايد، ديوار كعبه را بشكافت و فاطمه بنت اسد را به درون كعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علي را در درون كعبه به دنيا آورد.»
3. علامه حسن بن امان الله مولوي عظيم آبادي هندي، دركتاب تجهيز الجيش جريان ولادت امام علي ـ عليه‎ السلام ـ را طبق روايت «بشائر المصطفي» از يزيد بن قعنب نقل كرده است.»
4. دكتر محمد شاه قادري، دانشمند و پزشك نامي سرزمين لاهور، در كتاب «مصباح المقربين» تصريح مي كند كه اميرمؤمنان در درون كعبه متولد شد و تصريح مي كند كه ما در آنجناب در حال طواف كعبه بود كه او را درد زايمان گرفت، ديوار كعبه شكافته شد و فاطمه بنت اسد به درون كعبه فرا خوانده شد، سپس تأكيد مي كند كه هرگز چنين شرف و فضيلتي به جز اميرمؤمنان براي احدي نصيب و ميسر نشده است…
نتيجه گيري:
با بررسي متون تاريخي به اين نتيجه مي رسيم كه جريان ولادت امام علي ـ عليه‎ السلام ـ و شكافته شدن ديوار كعبه در منابع متعددي از اهل سنت به آن اشاره شده است كه براي نمونه به شماري از آنها اشاره كرديم.
صابري يزدي،‌عليرضا، هزار حديث در فضائل امام علي ـ عليه‎ السلام ـ ، ترجمه، محمد رضا انصاري محلاتي، قم: دفتر انتشارات اسلامي، 1380، صفحات 32،31، محمد بن فتّال نيشابوي، روضه‌ الواعظين، قم، رضي، 1386ق، ج1، ص 76 و ابي محمد الحسن بن محمد ديلمي،‌مؤسسه اعلمي بيروت، ص 211 و علي بن عيسي اربلي، كشف الغمه ج1، ص 59، و شيخ طوسي، امالي، ص 80، 1313، شيخ صدوق علل الشرايع، ص 56.
قزويني، سيد محمد كاظم، امام علي ـ عليه السلام ـ،از ولادت تا شهادت، ترجمه: علي كرمي، قم
منبع: پرسمان دانشجویی
.

 نظر دهید »

روز طبیعت

12 فروردین 1396 توسط عذرا شير محمدي

​⛔️ کسانی که محیط زیست را نابود ميكنند از خبیث‌ترین افراد هستند
📝 رهبرانقلاب: لجوج‌ترین، خبیث‌ترین، سرسخت‌ترین دشمنان که خصوصیّاتی برایش ذکر میشود؛ یکی از خصوصیّات این است: اِذا تَوَلّی‌ سَعی‌ فِی الاَرضِ لِیُفسِدَ فیها وَ یُهلِکَ الحَرثَ و النَّسل؛ حرث و نسل را از بین میبرد، فاسد میکند؛ کشت را - یعنی تولید گیاهی را و تولید انسانی را - نابود میکند و از بین میبرد.

🍃امروز اگر شما نگاه کنید در سیاست‌های دنیا می‌توانید پیدا کنید کسانی را که همین کار را بالفعل با همه‌ی ملّتها و یا با بسیاری از ملّتها دارند انجام میدهند؛ اِهلاک حرث و اِهلاک نسل؛ این را خدای متعال فساد میداند، بعد هم میفرماید: وَ اللهُ لا یُحِبُّ الفَساد.

🍃 ده‌ها روایت با مضامین عالی در اسلام، در متون دینی ما درباره‌ی زمین، درباره‌ی محیط زیست ما هست؛… که اشاره میکند به فراورده‌های روی زمین که همه‌اش مال بشریّت و متعلّق به شما است؛ قضیّه‌ی محیط زیست خیلی قضیّه‌ی مهمّی است.۹۳/۱۲/۱۷

🌳 #روز_طبیعت

 نظر دهید »

ماه رجب

10 فروردین 1396 توسط عذرا شير محمدي

حلول ماه مبارک رجب ومیلادفرخنده دریای بینش وشکافنده دانش امام محمد باقر علیه السلام مبارک باد.

 2 نظر

ماه رجب

10 فروردین 1396 توسط عذرا شير محمدي

ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است. از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) روایت شده كه: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با كافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است كسى كه یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.

از حضرت موسى بن جعفر(علیهماالسلام) روایت شده است كه: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یك سال، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می گردد.

و همچنین فرمود كه: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر است. هر كس یك روز از رجب را روزه بگیرد البته از آن نهر بیاشامد.

از امام صادق(علیه السلام) روایت است كه حضرت رسول اکرم( صلى الله علیه و آله) فرمود كه: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را “أصب” مى‏گویند زیرا كه رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».

ابن بابویه از سالم روایت كرده است كه گفت: در اواخر ماه رجب كه چند روز از آن مانده بود، خدمت امام صادق(علیه السلام)رسیدم. وقتی نظر مبارك آن حضرت بر من افتاد فرمود كه آیا در این ماه روزه گرفته‏اى؟ گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا. فرمود كه آنقدر ثواب از تو فوت شده است كه قدر آن را به غیر از خدا كسى نمى‏داند به درستى كه این ماهى است كه خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است.

پس گفتم یابن رسول الله اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه‏داران آن نائل مى‏گردم؟ فرمود: اى سالم هر كس یك روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر كس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از صراط به آسانى بگذرد و هر كس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا كنند. و بدان كه براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده كه اگر شخصی قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد: سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزََّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .

اعمال مشترك ماه مبارک رجب
اینها اعمالی است كه انجام دادن آنها متعلق به همه ماه است و اختصاصى به روز معینی ندارد و آن چند مورد است :

1- در تمام ایام ماه رجب دعای ذیل را که روایت شده امام زین العابدین(علیه السلام) در حجر در غره خواندند، خوانده شود:
“یَا مَنْ یَمْلِكُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُكَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیكَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُكَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ .”

2- دعایی را كه از امام صادق(علیه السلام) روایت شده، خوانده شود:
«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَكَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ .»

 نظر دهید »

بیانات مقام معظم رهبری

07 فروردین 1396 توسط عذرا شير محمدي

​⛔️ اگر عمامه سرمان گذاشتیم و اهل دنیا بودیم کار خراب می‌شود
🔻رهبرانقلاب: اگر ما عمامه‌ای‌ها درست نقش خود را بشناسیم و بتوانیم آن را ایفا کنیم، دنیا را آباد خواهیم کرد. ماها گاهی کوتاهی می‌کنیم؛ سراغ همان راه‌هایی می‌رویم که اهل دنیا رفته‌اند؛ آنگاه کار ما خراب میشود.

🔹یک تاجر، یک زمیندار، یک زمین‌خوار، یک مقاطعه‌کار، چه عمامه سرش باشد، چه شاپو سرش باشد، چه کراوات ببندد، چه تسبیح دست بگیرد؛ بالاخره حقیقت او که فرق نمیکند.

🔺اما اگر عمامه سرمان گذاشتیم و دنبال همان کارهایی بودیم که پاپیون زن‌ها و کراوات زن‌ها و بقیه‌ی اهل دنیا دنبال آن هستند، ما هم مثل آنها هستیم. لباس که تغییر اساسی ایجاد نمیکند؛ باید دید دل، جایگاهِ چیست. ٨٣/١٠/٢٣

�

 نظر دهید »

⛔️رهبرانقلاب، امروز در حرم مطهر رضوی: واردات کالاهایی که در داخل تولید میشود باید به صورت یک #حرام_شرعی و قانونی شناخته بشود. آنچه در داخل تولید میشود از خارج وارد نشود. ۹۶/۱/۱

01 فروردین 1396 توسط عذرا شير محمدي
 نظر دهید »

بیانات مقام معظم رهبری

01 فروردین 1396 توسط عذرا شير محمدي

​🚩 اشتغال و تولید؛ نقاط اصلی اقتصاد مقاومتی
📝 رهبرانقلاب، در پيام نورزوی سال۹۶:

🔻اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است. من علاج را در این میبینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه‌ی کلیدی و مهمّی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم، و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه‌ی همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند.

🔹به اعتقاد من نقطه‌ی کلیدی امسال عبارت است از #تولید_داخلی؛ و اشتغال و عمدتاً #اشتغال_جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است.

🔺اگر ما توانستیم روی این دو نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصوّر این است که کار بمیزان زیادی جلو خواهد رفت و موفّقیّتهای چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد. ۹۵/۱۲/۳۰

 نظر دهید »

بیانات مقام معظم رهبری

25 اسفند 1395 توسط عذرا شير محمدي

​🚩 #آرمان_معیشت مردم در نظام اسلامی 
🔻در ساختن جامعه‌‌ی اسلامی علاوه بر اهداف کلان، موضوعات دیگری نیز به نوبه‌ی خود و در سطحی دیگر از جمله آرمان‌های نظام بشمار مي آيند.

🔹«یک #آرمان، اقتصاد مقاومتی است… مجموعه‌ای که فرض کنیم در راه اقتصاد مقاومتی کار می‌کند، یا آن مجموعه‌ای که در زمینه‌ی گسترش فرهنگ انقلابی و اسلامی در دنیای اسلام تلاش می‌کند، اینها همه دارند کار آرمانی می‌کنند.»

🔹بنابراین: «وقتی می‌گوئیم آرمان، ذهن ما به یک امر غیر قابل تعریفِ دور از دسترسی نرود؛ آرمان یعنی این‌ها، اینها همه آرمان‌هایند؛ البته در درجات مختلف.»

🔺و البته یکی از اصلی‌ترین مسائل در اقتصاد مقاومتی «گشایش اقتصادی و بهبود #معیشت مردم» است چراکه «گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همه‌‌جانبه‌ی اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شد.»
�

 1 نظر

#هردو_بدانیم ✅رابطه مهرآمیز همراه با گذشت و مدارا با افراد، قوی ترین و پرجاذبه ترین و سازنده ترین رابطه ها است.البته زیاده روی در محبت زیانبار است.

24 اسفند 1395 توسط عذرا شير محمدي
 نظر دهید »

#زنان_بدانند ✅مدام به همسرتان نگویید چه کاری را چه زمانی انجام دهد❗️🔸به جای زور گفتن، کنترل کردن و یا آموزش دادن همسرتان، روی #همکاری با او تمرکز کنید.

24 اسفند 1395 توسط عذرا شير محمدي
 نظر دهید »

#مردان_بدانند همسر شما، بعد از تولد فرزندتون،بیشتر به توجه و محبت شما، نیاز داره:)💓 خستگی های بچه داری روبا نوازش، توجه، وکمک بیشتر، از روی شونه هاش بردارين.

24 اسفند 1395 توسط عذرا شير محمدي
 نظر دهید »

عادتهایی که معجزه می کنند

24 اسفند 1395 توسط عذرا شير محمدي

​🌹عادتهائى كه معجزه میکند:

با ملايمت = سخن بگوئيد،

عــمــيـــق = نفس بكشيد،

شــــــيــك = لباس بپوشيد،

صـبـورانه = كار كنيد.

نـجـيـبـانه = رفتار كنيد،

هــمـــواره = پس انداز كنيد،

عــاقــلانـه = بخوريد،

كــــافـــى = بخوابيد،

بى باكانه = عمل كنيد،

خـلاقـانـه = بينديشيد،

صـادقانه = عشق بورزید،

هوشمندانه = خرج كنيد،

خوشبختی یک سفراست، نه یک مقصد.

 نظر دهید »

چهارشنبه سوری

24 اسفند 1395 توسط عذرا شير محمدي

آسیب‌های چهارشنبه سوری

آسیب‌های چهارشنبه سوری● سوختگی
خب در یک مراسم آتش بازی اولین مشکلی که به ذهن هر کسی می‌رسد سوختگی است.سوختگی در اثر بوته های خشک خیلی شدید نیست. اما سوختگی چهارشنبه سوری این روزها که انواع مواد محترقه استفاده می‌شود به این آسانی‌ها خوب شدنی نیست. طبق آمار حادثه دیدگان در چهارشنبه سوری سال گذشته بیش از همه دچار سوختگی‌ ‌درجه یک و سطحی شدند و پس از آن سوختگی درجه 2، پارگی، زخم و خراشیدگی و سوختگی‌ ‌درجه 3 که شدیدترین نوع سوختگی است، قرار دارد‌.
سوختگی های ناشی از بازی با مواد محترقه خطرناک در چهارشنبه سوری دارای دو نوع عوارض هستند. برخی از آنها به عنوان عوارض زود رس مطرح هستند و برخی در دراز مدت بر افراد عوارض ایجاد می کند‌.‌ قطع عضو بدن از عوارض زودرس سوختگی ها است. عفونت ثانویه در محل زخم ناشی از سوختگی یک عارضه زودرس دیگر است.مشکلات روحی و عصبی‌ ‌از عوارضی است که فرد دچار سوختگی در طولانی مدت به آن مبتلا می شود.
▪ نکته مهم: ‌
در صورتیکه لباس شما آتش گرفت از دویدن خودداری کنید و بلافاصله بر روی زمین بغلتید. پتو وسیله مناسبی برای خاموش کردن فردی است که لباسش آتش گرفته. استفاده از آب هم در این مواقع کمک کننده است ولی هرگز با استقاده از کپسول‌های آتش نشانی اقدام به خاموش کردن افراد نکنید.
بد نیست بدانید سوختگی‌ ‌ها به ویژه سوختگی هایی که از شدت بیشتری برخوردار است موجب دفع الکترولیت های بدن نظیر سدیم، پتاسیم بدن می شود که دفع این الکترولیت ها نیز منجر اختلال فعالیت کلیه‌ ‌ها خواهد شد‌.‌دفع الکترولیت های بدن موجب می شود که میزان اوره‌ ‌در بدن افزایش یابد که این امر موجب از بین رفتن کلیه ها و به تدریج موجب دیالیزی شدن فرد نیز می شود.برای جلوگیری از این مسئله در مراکز درمانی بیمار را تحت معالجه با سرم‌هایی قرار می دهند که به میزان مورد نیاز سدیم پتاسیم و سایر املاح را داراست با این وجود در برخی موارد درمانها موثر واقع نمی‌شود و فرد کلیه خود را از دست می‌دهد.
● آسیب‌های چشم
کوری چشم در صورت اصابت مستقیم ترکش های ناشی از انفجار مواد محترقه یکی از مواردی است که زیاد در چهارشنبه سوری دیده می‌شود. میزان کوری‌ها ایجاد شده به حدی است که عنوان نابینایی در چهارشنبه سوری را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار موجود 44 درصد از آسیب هایی که در این مراسم وارد می شود، در چشم راست، 73 درصد در چشم چپ و 91درصد در هر دو چشم است، که 26 درصد آسیب ها به دلیل نارنجک، 51 درصد به دلیل سیگارت و 6 درصد نیز به علت فشفشه اتفاق می افتد. همچنین 58 درصد آسیب دیدگان مردانی با میانگین سنی 71 سال بوده اند.مراجعه سریع به چشم پزشک در صورت برخورد هر شیئی با چشم می‌تواند شدت ضایعه را کاهش دهد. در موارد خفیف با انجام مراقبت های طبی یا انجام اعمال جراحی می توان بینایی فرد را به او بازگرداند ولی متاسفانه در موارد شدید چاره‌ای جز تخلیه چشم باقی نمی‌ماند.
▪ نکته مهم :
بعد از هر گونه آسیب به چشم تنها کاری که باید بکنید آن است که چشم را با یک کاور ، بدون آنکه با خود چشم آسیب دیده تماس داشته باشد بپوشانید و بیمار را سریعا به یک مرکز چشم‌پزشکی بفرستید. مراکز تخصصی چشم پزشکی در تهران عبارت‌اند از: بیمارستان فارابی(خیابان کارگر، نبش میدان قزوین)، بیمارستان امام حسین(خیابان نظام آباد)، بیمارستان لبافی نژاد(خیابان پاسداران.)
● ضایعات پوستی و ریوی
باید توجه داشته باشید که هیچ ماده شیمیایی غیر خطرناکی وجود‌ ‌ندارد‌. ‌نیترات پتاسیم، کلرات باریم،‌ ‌ارسنیک، نیترات سالیسیوم و پرکلرات پتاسیم به کار رفته در مواد محترقه و منفجره به‌ ‌علت ترکیب با اکسیژن و کربن همگی به نوعی خطرناک هستند و ممکن است حتی هنگام کار و‌ ‌تهیه، عوارضی را برای کارگران به همراه داشته باشد‌.
‌به عنوان مثال مواد شیمیایی‌ ‌با پایه کلروکلرات به لحاظ درجه آتش‌گیری بسیار پایین ناراحتی‌های پوستی - ریوی‌ ‌ایجاد می‌کند؛ حتی در مقیاس بالاتر آثار خونی را بجا می‌گذارند. دردهای شکمی،‌ ‌سرگیجه، حالت استفراغ و اسهال و در برخی موارد ناراحتی‌های تنفسی پیشرفته از آثار‌ ‌این مواد شیمیایی برای تولید کنندگان است‌.
تماس با‌ ‌ترکیبات نیتراته سبب خوردگی پوست می‌شود. حساسیت‌های پیشرفته بر روی غشای پوستی و حتی در صورت جذب از راه پوست سوختگی‌های‌ ‌پیشرفته پوست از عوارض ترکیبات نیتراته است‌.
‌ترکیبات ذوب شده‌ ‌نیترات پتاسیم و سدیم می‌تواند سوختگی‌های شدیدی را به وجود آورد، بیان کرد‌: ‌خستگی‌های بسیار شدید، سرگیجه و تنفس کوتاه از عوارض تماس با این ترکیبات است این‌ ‌در حالیست که تماس تنفسی با ترکیبات سولفوره مسمومیت‌هایی را به بار خواهد آورد‌. ‌تنفس پودرهای گوگردی هم آثار تنفسی، سرفه‌های‌ ‌شدید و تنگی نفس را در پی دارد. در صورتیکه مواد شیمیایی با پوست شما برخورد کرد بلافاصله آن را با آب فراوان شستشو دهید و به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.
● صداهای مرگبار
بسیاری از جوانان از ایجاد صداهای مهیب در این شب لذت می‌بند و به نوعی برای ایجاد صدای بلندتر با یکدیگر رقابت می کنند و اصلا فکر نمی کنند که صداهای مهیب و ناهنجار سبب بروز ناراحتی‌های روحی‌-‌ روانی، سکته‌های قلبی در افراد مسن و حتی سقط جنین در زنان‌ ‌باردار می‌شود‌.
▪ نکته مهم:‌
اگر پس از شنیدن صدای بلند ناهنجار دچار تپش قلب یا وزوزگوش یا کاهش شنوایی و علا‌یمی شبیه این شدید، تنها کاری که باید بکنید این است که در یک فضای آرام استراحت کنید.در صورتی که علا‌یم بیش از 42ساعت ادامه یافت به پزشک مراجعه کنید.
● بالاتر از سیاهی
می‌گویند بالاتر از سیاهی رنگی نیست.آخرین حادثه‌ای که ممکن است در این شب اتفاق بیفتد فوت حادثه دیده است.در سال گذشته 5/1 درصد کسانیکه سوانح منجر به فوت شده بود.مرگ به خاطر یک ترقه مرگ بسیار خنده داری است اما مطمئن باشید بالاتر از مرگ معلولیت و یک عمر حسرت خوردن است.این بار بالاتر از سیاهی مرگ رنگی هست. رنگ یک عمر در گوشه

1489473488cd65b330188b3f0278f56e1298747914.jpg

 نظر دهید »

سخن یار

22 اسفند 1395 توسط عذرا شير محمدي
سخن یار

گاهی متفاوت به سخنان اخیر رهبری درباره موضوع هسته ای:جمله ای که خواب پادشاه عربستان را آشفته خواهد کرد
سخنان امروز رهبری، مرا بیشتر از توافق لوزان شگفت زده کرد. سخنانی دقیق و بسیار حساب شده! سخنانی که چشم اندازی فراتر از توافق هسته ای را در پیش روی کشورمان قرار داد. نکاتی که در این سخنرانی گنجانیده شده بود پیام های روشن و واضحی داشت. برای طولانی نشدن مطلب، برداشت و دلایل خودم را با شما در میان می گذارم:
دیدم بعضی جاها گفته می شود که انتظار سخنان مثبت تری از سوی رهبری داشته اند. بیایید فقط ظاهر هر چیز را نبینیم. با مثالی مطلب را باز می کنم. فرض کنید می خواهید زمینی را بخرید. اگر قبل از امضای قولنامه، با ابراز خوشحالی، از مشاور املاکتان برای جور کردن چنین معامله شیرینی تشکر کنید و اینطرف میز به هم تبریک بگویید، شک نکنید بزرگترین اشتباه را کرده اید و تخم تردید در فروش زمین را در آنطرف میز کاشته اید!

اگر رهبری به فرض می گفت: «من از تیم مذاکره کننده بخاطر بدست آوردن چنین دستاورد شگرفی تشکر می کنم!» چندین اشتباه استراتژیک کرده بود. جدای اینکه وزن نابجایی به یک تفاهم خشک و خالی داده بود، بسیاری از رشته های امکان رسیدن به یک توافق جامع را پنبه کرده بود. از فردای همان روز کنگره آمریکا همین یک جمله را گرفته و پنبه کل مذاکرات را می زد! بنابراین حفظ مواضع سخت، در حین نبستن راه پیش رو، بهترین رویکرد پیشبرد مذاکرات است که انجام شد.

نکته دوم حمایت بی چون و چرا از تیم مذاکره کننده، جای نفس کشیدن برای امثال حسین شریعتمداری نگذاشت! اینکه به این تیم اعتماد کامل دارند و از این تیم و اقدامات دولت حمایت می کنند. اینکه در جزئیات مذاکرات وارد نمی شود و تیم مذاکره کننده، نقش یک مامور بی اختیار را بازی نمی کند و اختیار جزئیات در دست تیم است. این پیامی است به طرفهای مقابل که وزن تیم مذاکره کننده ایرانی را بالا می برد.

به روشن ترین بیان ممکن اعلام نمودند که از توافق احتمالی بصورت کامل و صد در صد حمایت خواهند کرد و شکی برای کسی باقی نگذاشتند.

و اما نکته ای که به باور من مهمترین و شاکله سخنان امروز ایشان بود! در سخنرانی نوروزی ایشان در حرم رضوی، سخنی گفته شد که همواره پس ذهن من باقی مانده بود به این مضمون: «مذاکره ما با آمریکایی ها فقط در موضوع هسته ای است و لاغیر، این را همه بدانند!» امروز هم همان جمله را تکرار کردند، ولی با یک جمله تکمیلی که نه تنها تمامی آن نگرانی را پاک کرد، بلکه روزنه امیدی گشوده شد که تا کنون در هیچ سخنرانی و موضع گیری قبلی وجود نداشته است. ایشان اضافه کردند:

«اگر طرف مقابل در این مذاکرات کژتابی نکرد، تجربه‌ای می‌شود تا در مسایل دیگر هم مذاکره کنیم.»

همین یک جمله، خواب پادشاه عربستان سعودی و اعراب خلیج فارس را آشفته خواهد کرد. شک نکنید! بیان این جمله نه اتفاقی بوده، نه از روی هیجان و نه از روی بی دقتی. یک پیام روشن و واضح برای آمریکاست که در این مذاکرات فقط به دستاورد هسته قناعت نکنند.

تحقیر عربستان با این جمله که: «فلان کشور «عقب ‌مانده» می‌گوید اگر ایران غنی‌سازی کند، ما هم باید غنی‌سازی کنیم. خیلی خب، برو غنی‌سازی کن اگر بلدی!» هم برای عرب ها راحت قابل هضم نخواهد بود.

نکات دیگری هم در سخنان ایشان بود که از آنها می گذریم! در یک جمله، تا کنون لحن سخنان ایشان تا این اندازه چشم انداز رفع مشکل ایران با غرب و آمریکا را باز نگذاشته بود.

 نظر دهید »

ذکر روزذکر ،

22 اسفند 1395 توسط عذرا شير محمدي
ذکر روزذکر ،
 نظر دهید »

اندرز

20 اسفند 1395 توسط عذرا شير محمدي

​🍃 خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو!
🌺 ولی قرآن چیزی دیگه میگه
🍂*أكثر الناس ﻻ‌ ﻳﻌﻠﻤﻮﻥ*”

بیشتر مردم نمیدانند
 ✨*أكثر الناس ﻻ‌ ﻳﺸﻜﺮﻭﻥ*”

بیشتر مردم ناسپاس اند
🍃*أكثر الناس ﻻ‌ ﻳﺆﻣﻨﻮﻥ* “

بیشتر مردم ایمان نمی آورند
 🌺*أكثرهم ﻓﺎﺳﻘﻮﻥ*”

بیشترشان گناهکارند
🍂*أكثرهم ﻳﺠﻬﻠﻮﻥ*”

بیشترشان نادانند
✨*أكثرهم ﻣﻌﺮﺿﻮﻥ*”

بیشترشان اعتراض گرند
 🍃*أكثرهم ﻻ‌ ﻳﻌﻘﻠﻮﻥ*”

بیشترشان تعقل نمیکنند
 🌺*أكثرهم ﻻ‌ ﻳﺴﻤﻌﻮﻥ* “

بیشترشان ناشنوای اند

🍂*ﻭﻗﻠﻴﻞ ﻣﻦ ﻋﺒﺎﺩﻱ ﺍﻟﺸﻜﻮﺭ* “

و کم اند بندگانی که شاکر اند
✨*ﻭﻣﺎ ﺁﻣﻦ ﻣﻌﻪ ﺇﻻ‌ ﻗﻠﻴﻞ* “

و جز اندکی ایمان نمی آورند
🍃پس نه تنها اکثریت نشانه حقانیت نیست بلکه در مورد زیادی اکثریت بر خلاف معیارهای الهی رفتار میکنند.

 نظر دهید »

عارفانه ها

16 اسفند 1395 توسط عذرا شير محمدي

یارب از عرفان ،مرا پیمانه ای سرشارده

چشم بینا،جان آگاه و دلی هوشیار ده

مدتی گفتار بیدارکردی مرحمت

روزگاری هم به ما کردار بی گفتارده

 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

تسنیم 2020

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • بیانات مقام معظم رهبری
  • تربیتی

Random photo

سخن یار

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس